Hemövningar

Här hittar du tips på övningar vid olika typer av besvär. En del av övningarna är mer förebyggande medan andra kan vara bra för att lindra stelhet eller smärta i kroppen. Om du gör övningar för ett område där du har smärta ska det inte göra ont och att du ska känna att du mår bättre efter att du gjort övningen. Om du känner dig osäker på hur du ska utföra övningen eller inte vet vad dina besvär beror på rekommenderar vi alltid att man bokar en tid för undersökning, korrekt diagnos och behandling innan du börjar på egen hand. 

Ryggskott

Försök att leva så normalt som möjligt och att vara i rörelse. Promenader underlättar och du kan träna allt som inte gör ont. När du vilar försöker du hitta en position som känns bra. Ofta är det skönt att ligga på ryggen och att lägga upp fötterna på en pall eller några kuddar. I varje videoklipp finns olika övningar som du kan prova. Oftast brukar det gå bäst att börja med de övningar som finns i första klippet för att sedan gå vidare till nummer 2 och 3. Det kan dock variera vilka övningar som känns och fungerar bäst så prova dig fram. Vi rekommenderar att jobba 30-60 sek per moment och upprepa gärna flera gånger per dag. I

Ben / höft

God styrka, balans, kontroll och rörlighet i benen och höft är mycket viktigt för en bra rygghälsa. De flesta av övningarna som du hittar här finns i olika svårighetsgrader.

Välj den nivå som är mest utmanande för dig men se till att god form alltid kommer före att belasta tungt eller i många repetitioner. 

Bål / mage

En god styrka och kontroll i bålpartiet är viktigt för ryggen men behövs även för all annan träning som vi gör. När man säger bålträning tänker många på framsidan av magen men det är viktigt att få med alla musklerna både i ryggen samt sidomusklerna. Den funktion som vi brukar fokusera mest på är bålens förmåga att stabilisera ryggraden samt att föra över kraft från ben eller armar när vi rör på oss. Bålen behövs även vid förflyttning av överkroppen tex från liggandes till sittandes. Denna funktion är viktigare i vissa idrotter men vi tror att det är bra att ha med för de flesta för att få en bra bredd i sin träning. 

Nacke

Många söker till oss för besvär med nacken. Oftast handlar det om begränsad rörlighet/stelhet eller någon typ av smärta. För att bibehålla en god funktion i nacken är det viktigt att jobba med din rörlighet men det är även viktigt att musklerna i nacken får styrketräning för att hålla dem starka. Vi upplever ofta att just styrketräning av nacken kan vara ett område många inte fokuserar på men här hittar du lite tips på hur du kan komma igång med din träning. 

Axel / skuldra / bröstrygg

Axelleden är en led mycket rörlighet och den kräver god hjälp av musklerna för en god funktion. Den har också en nära koppling till nacken och bröstryggen så oftast är det bra att även arbeta med dessa områden. 

Handled och underarmar

Musklerna i hand och underarm får en hel del träning när vi tränar andra övningar för överkroppen. Många har dock stillasittande arbeten och vi har många som söker oss för smärta i armbåge och handled. Kan därför vara bra att lägga in lite specifik träning för dessa områden i ditt träningsprogram i förebyggande syfte, eller när du har ett besvär i området. 

N​APRAPATGRUPPEN  - DIN  NAPRAPAT MITT I TÄBY CENTRUM

Vi finns på plan 2 Norra Galleriagången 1031 A

mitt emot Hemköp.

KONTAKTA OSS

            08–39 16 60    Växeln är öppen 7-19 måndag-fredag

            info@naprapatgruppentaby.se

 

KOMMUNIKATION

Med buss eller tåg
Närmsta hållplats är Täby Centrum, men det går även bra att gå från Tibble. Hitta rätt tåg eller buss på sl.se

Med bil

Du står gratis i 2 timmar på Täby Centrums parkeringar. Norra parkeringen är den som ligger närmast.  Om du går in och registrerar din bil på Täby Centrums hemsida kommer du från och med registreringen stå gratis i 4 timmar varje gång du besöker Täby Centrum

 

Org.nr 5568154503                   Plusgiro 562903-5                   Bankgiro 653-0471                   F-skattebevis finns                   Postadress:  Täby torg 6, 183 34 TÄBY